Prosedyre og rutiner for konflikthåndtering

Tingvoll kommune vil sørge for at ansatte har et fullt forsvarlig og helsefremmende arbeidsmiljø i tråd med arbeidsmiljøloven.
Prosedyre og rutiner for konflikthåndtering skal sikre en forsvarlig, rettferdig og forutsigbar håndtering av konflikter på arbeidsplassen, i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser. Målet er å løse problemene tidligst mulig og på lavest mulig nivå til beste for alle parter.

Prosedyre og rutiner for konflikthåndtering er en revisjon av kommunens Retningslinjer for konflikthåndtering, og har vært på høring hos ledergruppa, arbeidstakerorganisasjonene, vernetjenesten og hos de ansatte gjennom ansattportalen.

Alle høringsuttalelsene ble gjennomgått i Arbeidsmiljøutvalget (AMU) 21. februar.

Administrasjonen fikk fullmakt til å fullføre arbeidet i tråd med AMU sin vurdering av høringssvarene. Nå er dokumentet ferdigstilt, og tilgjengelig på kommunens hjemmeside, i ansattportalen og i kommunens kvalitetssystem (Compilo).

Du finner også Prosedyre og rutiner for konflikthåndtering her. (PDF, 780 kB)

AMU har vedtatt at verneområdene (HMS-gruppene) skal gjøre seg kjent med Prosedyre og rutiner for konflikthåndtering, og at ledere sammen med HMS-gruppene skal ha en årlig gjennomgang av dokumentet på personalmøtene.

Her har vi laget en plakt som beskriver trinnvis konflikthåndtering. (PDF, 741 kB)

Mange takk til dere som har gitt høringssvar – og lykke til i arbeidet for et godt og trygt arbeidsmiljø! 👏👏

Margrete Magerøy

personalrådgiver,