Livsmestringsfag: En Inspirerende dag med fokus på fysisk og psykisk helse for flyktninger i Tingvoll kommune

Torsdag deltok engasjerte deltakere fra ulike land og kulturer på Livsmestringsfaget, en integrert del av Introduksjonsprogrammet for flyktninger i Tingvoll kommune. Målet med dette faget er å utruste hver enkelt deltaker med kunnskap og ferdigheter som legger grunnlaget for en vellykket tilpasning til det nye landet og samtidig gjøre dem til ressurser for seg selv, familien og lokalsamfunnet.

Kurs for invandrere - Klikk for stort bildeKurs for invandrere

Livsmestringsfaget, utviklet lokalt av Tingvoll kommune, er unikt ved at det benytter seg utelukkende av lokal kompetanse som foredragsholdere. Representanter fra helsestasjonen, andre kommunale helsetjenester, politiet, tolketjenester, tannhelse, barnevernet, frivillige organisasjoner og banker bidrar til et mangfoldig perspektiv.

Torsdagens fokus var rettet mot temaene fysisk og psykisk helse. Med deltakere fra forskjellige kulturer og fire tolker til stede, var det en utfordrende, men givende opplevelse å gjennomføre kurset. Foredragsholderne imponerte ved å håndtere tolkningen sømløst, og det var tydelig at de setter pris på og verdsetter mangfoldet i samfunnet.

Etter gårsdagens samling hadde vi gleden av å snakke med Linda Christine Magnus Andresen, leder av flyktningkontoret, Ann Kristin Bergslid Rolland fra helsestasjonen, og deltager i introduksjonsprogrammet Jose Maynor Amaya Ochoa.

Jose, uttrykte stor takknemlighet for det han lærer gjennom programmet, og han er svært positiv til tilpasningsprosessen til det nye landet og kulturen. Å lære mer om hvordan fysisk og psykisk helse påvirker livene våre, og hvordan man kan skape en bedre hverdag ved å ta vare på kropp og sinn, var en spennende erfaring for alle.

Jose understreket betydningen av å bli sett, hørt og verdsatt i Tingvoll, og hans entusiasme og positivitet reflekterer det åpne og inkluderende miljøet som skapes gjennom Livsmestringsfaget i kommunen.

En stor takk rettes til ansatte og samarbeidspartnere for gode bidrag!

Linda Christine Magnus Andresen, leder av flyktningkontoret, Ann Kristin Bergslid Rolland fra helsestasjonen, og deltager i introduksjonsprogrammet Jose Maynor Amaya Ochoa Vidar Karlsen