Dagens datasystemer i helsevesenet snakker ikke godt nok sammen. Systemene er lite tilpasset et pasientforløp som ofte innebærer kontakt med mange nivåer i helse- og omsorgstjenesten.
Dagens IKT-systemer er i hovedsak begrenset til én enkelt virksomhet/tjeneste. I Tingvoll har kommunen tre journalsystemer og fastlegene et annet; på sykehusene er det enda flere systemer som ikke snakker sammen i sanntid.
Med en økende aldring av befolkningen og generell økning i tjenestebehov, vil en bærekraftig økonomi, både for kommuner og helseforetak, være avhengig av at helsepersonell får mulighet til å jobbe smartere og mer effektivt. De trenger bedre verktøy for å samhandle med forrige og neste behandlingsledd.
Hvis kommunene skal kunne håndtere det økende behovet for helsehjelp, må innbyggere, pårørende og pasienter gis mulighet til å ta et større ansvar selv rundt egen helse og eget liv. Helsetjenestene må endres i større grad ved for eksempel å kunne gi oppfølgingssamtaler som videokonsultasjon, samt kunne gjøre samhandlingen bedre med pårørende via pasientportaler.
Fremtidens pasient ønsker tilgang til egne helseopplysninger, bedre informasjon om diagnose, mer involvering i egen behandling, tettere dialog med helsetjenesten og en helsetjeneste som oppleves som sammenhengende mellom alle aktørene i tjenesten