Tingvoll kommune har 285 mill. kroner til drift av kommunale tjenester i 2025. For det skal vi drive skoler og barnehager, helse og omsorgstjenester og forvalte bygg og anlegg. Skulle vi fortsatt i 2025 som vi gjør i 2024, hadde vi brukt 325 millioner kroner. I budsjettforslaget er alle tiltak fra kommunestyresaken i september lagt inn.
Dette gir et nedtak på 25 mill. kroner, og skal i hovedsak skje ved at vi blir færre ansatte. Vi har stanset alle nyansettelser. Vi slutter med vikar-innleie og overtid på alle områder, med unntak av der det er snakk om liv og helse. Noe kan løses med endret organisering og strengere prioritering. Men alle vil merke redusert kapasitet og kvalitet på kommunens tjenester.
Fase 1
Budsjett for 2025 legges fram med alle prioritet 1 og 2-kutt som ble lagt frem for kommunestyremøtet i september. Dette betyr bl.a. sammenslåing av skoleklasser og nedlegging av Meisingset skole, færre ansatte til flere og mer krevende brukere og pasienter i helse og omsorgstjenestene, krav til økt fleksibilitet og endringsvilje blant ansatte, færre ledere og reduserte støttetjenester, reduserte tilbud i barnehage og SFO som blir utfordrende for foresatte, reduserte tilbud i kultur og idrett osv. Dette reduserer kostnadsnivået til ca. 300 mill. kroner.
Fase 2
For å komme i balanse i 2025 må vi derfor kutte ytterligere 20 mill. kroner. I budsjett for 2025 legges det derfor inn rammekutt fordelt ut på enhetene, uten å konkret vise til hva som skal kuttes. Disse er benevnt «Ytterligere innsparingskrav» og lagt inn i budsjettet med halvårsvirkning for 2025. Jobben med å identifisere og iverksette disse kuttene er startet, og skal være klare innen utgangen av februar 2025. Til denne vurderingen legges blant annet tiltak med prioritet 3 fra kommunestyrebehandlingen i september, slik som permanent stenging av svømmehallen, ta ned (andeler av) nøkkelstillinger inne helse, én ungdomsskole, redusert grunnbemanning i omsorgstjenestene mm. Også andre tiltak som ikke er omtalt kan komme. Virkning av disse større tiltakene vil komme gradvis i 2025 og 2026.
Fase 3
Gitt at fase 2 lykkes, har kommunen ved inngangen til 2027 et driftsnivå som er i balanse med kommunens inntekter. Kravet til oss som Robek-kommune, er å legge fram en plan for hvordan kommunen skal gjenvinne økonomisk handlingsfrihet over en fireårsperiode. Siden vi i 2024 opparbeider en gjeld etter merforbruket i 2024 på 30 mill. kroner, må den betales tilbake ved at driften gir et «overskudd». Det betyr at vi for 2027 og 2028 må redusere driftskostnadene med ytterligere 15 mill. i året for å betale tilbake gjeld. Dette er vist i økonomiplanen, med uspesifiserte tiltak fordelt ut på tjenestene. Når kommunen har lyktes i gjennomføringen av alle de tre fasene, har vi forhåpentligvis et økonomisk bærekraftig driftsnivå som fra 2029 av vil gi et positivt driftsresultat på 15 mill. kroner.
Konsekvenser fremførbart underskudd
Vi ser at det er store utfordringer å få budsjettet for 2025 i balanse, da de fleste innsparingstiltak ikke vil får helårsvirkning for 2025. Det legges opp til et merforbruk for 2025 på ca. 7,2 mill. kroner, men når vi får helårseffekt på innsparingsforslagene legges det fram et forventet overskudd på ca. 6,7 mill. kroner i 2026, 11,3 i 2027 og 5,6 i 2028. Samlet er budsjettert overskudd i perioden 2026-28 på 23,6 mill. kroner.
Det totale overskuddet i de 3 siste årene i økonomiplanen dekker ikke forventet merforbruk i 2024 og budsjettert merforbruk i 2025. Dette tilsier at Tingvoll kommune ikke vil komme ut av ROBEK før i 2029, hvis vi får gjennomført de planlagte tiltakene.
Lenke til kommunedirektørens forslag til handlings- og økonomiplan 2025 – 2028:
https://pub.framsikt.net/2025/tingvoll/bm-2025-høp25#/home?scrollTo=planHome
Mvh
Odd-Arild Bugge
Kommunedirektør
Tingvoll kommune