Låtskriver og musiker Per Aarsund mottok Kulturprisen 2024

Ordfører Ingrid Waagen delte ut prisen mot slutten av konserten “Fields Of Time” – til minne om og en hyllest av musiker Helge Vikan. Konserten fant sted i Straumsnes kyrkje 27. april 2024.

Bildet viser Per Aarsund og ordfører Ingrid Waagen. Per Aarsund holder kulturpris-diplomet og ordføreren holder blomsterbuketten Per i tillegg fikk. - Klikk for stort bildePer Aarsund mottok Kulturprisen i Tingvoll 27. april 2024. Bodil Rød/Aura Avis.

– Det er en stor ære å få dele ut Kulturprisen 2024. Det er utvalget for Kultur, miljø og næring i Tingvoll kommune som har tatt beslutningen om hvem som mottar Kulturprisen. Det var flere gode kandidater blant de foreslåtte til årets Kulturpris. Likevel er både utvalget for Kultur, miljø og næring og jeg som ordfører, trygge på at prisvinneren en veldig verdig mottaker av Kulturprisen i Tingvoll, innledet ordfører Ingrid Waagen sin tale med.

Kulturprisen kan tildeles personer, institusjoner eller organisasjoner som har vist vedvarende evne og vilje til å yte aktiv kulturinnsats utenom det vanlige. Prisen skal tildeles kandidater i kommunen og kunngjøres og deles ut annet hvert år.

Kultur, miljø og næring vedtok årets prismottaker i et utvalgsmøte 21. mars. Utvalget mottok 12 forslag.

– Vi takker for alle innspill. At det var så mange aktuelle navn viser at Kulturprisen i Tingvoll henger høyt og skaper engasjement, sa ordføreren. Under følger et utdrag fra talen hun holdt om begrunnelsen for vedtaket:

I 2024 går Kulturprisen til en person mange i kommunen har kjennskap til. Dette er en engasjert, mangfoldig, kreativ, raus, solidarisk og hardtarbeidende person som med et varmt og tålmodig vesen ofte hever stemmen på vegne av de som er sårbare i samfunnet, de som har det vanskelig, opplever kriser, sykdom, krig og urett i livene sine, der de bor eller kommer fra.

Samtidig er dette en person som formidler historier om de nære ting i livet, relasjoner, hverdagslige, men dyrebare hendelser og øyeblikk, minner. For ikke å glemme historier om menneskeskjebner – levd liv på godt og vondt. Og vi kan ofte skimte røttene til Nordmøre –både kulturarven og musikktradisjonen som finnes her.

Årets prismottaker uttrykker seg på dialekt og skriver tekstene og melodiene sine selv. Som dere kanskje allerede har gjettet – skal vi frem til en folkelig, lun og ærlig artist.

En artist som debuterte med sin første låt i 2005 og som siden har gitt ut en rekke singler, EP-er og album. Denne artisten mestrer å appellere til hele følelsesregisteret til tilhørere sine, fra det triste og alvorlige til det muntre og sorgfrie.

Han har fått låtene sine spilt på både lokalradio og NRK P1 og har tronet øverst med noen av låtene sine i ulike topplister og kåringer. Men mange har nok i like stor grad lagt merke til at han ofte bidrar på støttekonserter, blant annet i forbindelse med kreftforsking ved St. Olavs hospital, jordskjelvrammede i Tyrkia og Syria, Leger uten grenser og Flyktninghjelpen.

I tillegg har han selv arrangert konserter til inntekt for veldedige formål. Ikke minst må det nevnes at han i 2017 framførte sangen «Fadime Sahindals song» i Den svenske riksdagen i Stockholm, i forbindelse med organisasjonen GAPF (Gløm aldrig Pela og Fadime) sin internasjonale konferanse mot æresvold.

Dette er en jordnær og ydmyk type, til tross for at han kan vise til et samarbeid på noen av låtene sine med den amerikanske gitaristen James Burton, som blant annet er kjent for å ha vært gitaristen til Elvis Presley.

Som tidligere nevnt, en engasjert, mangfoldig, kreativ, raus, solidarisk og hardtarbeidende person. Og da er det vel på høy tid å avsløre at Kulturprisen 2024 herved tildeles Per Aarsund!