Klarlegging av eksisterende grense følger to forskjellige løp da ikke alle grenseforløp er like godt dokumentert.
- Er grensene godt dokumentert og tidligere målt etter dagens krav gjennom en oppmålingsforretning eller tilsvarende, kan man bestille en påvisning. Grensene vil da påvises under en oppmålingsforretning og det blir satt ned merker der det mangler.
- Skulle det være slik at grensene ikke er godt dokumentert må man legge frem dokumentasjon som beskriver grenseforløpet. Dette kan typisk være en gammel skylddeling der grensene bare er beskrevet i tekst eller annen gyldig dokumentasjon.
Det vanligste er at eieren av eiendommen rekvirerer en klarlegging av grense.
Fullstendig liste over de som kan rekvirere finner du her: matrikkellova § 17
I alle tilfellene må du rekvirere en oppmålingsforretning.
Rekvisisjon av oppmålingsforretning (kartverket.no)
Vedlegg til rekvisisjonen:
- Kartet skal vise hva som ønskes klarlagt. Åpne kart (geoinnsyn.no).
- Dokument som omtaler/etablerer grensene, når grensene ikke tidligere er koordinatfestet.
- Annen aktuell dokumentasjon.
Rekvisisjonen sammen med vedleggene sendes på e-post til postmottak eller per post til:
Tingvoll kommune
Midtvågvegen 2,
6630 Tingvoll
Hvor du finner dokumentasjon for din eiendom avhenger av hvor gammel den er.
Tinglyste eiendommer har et eget grunnboksblad som sier hva som er tinglyst og når.
Utskrift fra grunnboken kan du bestille fra kartverket
Merk at eiendommen kan ha blitt endret opp gjennom årene.
- Landmåler kontrollerer rekvisisjonen og melder tilbake om det er noe som mangler eller må gjøres annerledes.
- Etter at nødvendige skjema og erklæringer foreligger vil oppmålingsavdelingen kalle inn til oppmålingsforretning ute i marka.
Vi sender et varsel til partene med 14 dagers frist. - Landmåler merker og måler eiendomsgrensene i tråd med partenes påstander og fremlagt dokumentasjon under oppmålingsforretningen.
- Etter oppmålingsforretningen vil vi sende ut en protokoll som skal gjenspeile oppmålingsforretningen, samt underretning om hva som er ført i matrikkelen. Det er mulighet til å klage på protokollen og det som har blitt ført i matrikkelen, her gjelder en klagefrist på 3 uker fra underretning er mottatt.
- Du vil motta faktura fra oppmålingsavdelingen. Hva koster det?
For å rette opp uhensiktsmessige grenser mellom eiendommer kan du foreta en grensejustering.
En grensejustering vil si å justere en grense mellom to eiendommer når det er snakk om mindre arealer.
En grensejustering er ikke søknadspliktig, forutsatt at det ikke strider med plan eller annet lovverk.
Du må i så fall søke om dispensasjon.
Forutsetninger for å kunne gjennomføre en grensejustering er følgende:
- Eiendommene må ligge inntil hverandre
- Verdien på arealet som endres kan ikke overstige 1G for den enkelte eiendom.
- Arealet for hver av de involverte eiendommene kan ikke endres med mer enn 5%*
- Maksimalt areal som kan justeres for en av eiendommene er 500 m2*
- En enhet kan likevel ikke avgi areal som i sum overstiger 20 prosent av enhetens areal før justeringen*
*Her regnes summen av tidligere grensejusteringer fra og med 2010 når matrikkelloven kom. Har det vært andre forretninger som har endret eiendommen i mellomtiden nullstilles regnskapet.
Du kan også se i matrikkelforskriften § 34 (lovdata.no) for mer utfyllende informasjon.
Er arealet for stort kan man søke om en arealoverføring.
Du krever en grensejustering ved å rekvirere en oppmålingsforretning.
Rekvisisjon av oppmålingsforretning (kartverket.no)
Husk at eierne/festerne av begge eiendommene må skrive under på rekvisisjonen.
Står det en felles bolig som du deler med ektefelle på eiendommen skal ektefellen signere på grensejusteringsavtalen som utarbeides i forbindelse med oppmålingssaken.
Er det slik at justeringen krever dispensasjon må du søke først.
Vedlegg til søknaden:
Mye av informasjonen ligger gjerne i grunnboken til eiendommen, den kan du finne på kartverkets side seeiendom.no.
Rekvisisjonen sammen med vedleggene sender du til postmottak@tingvoll.kommune.no eller send til:
Tingvoll kommune
Midtvågvegen 2,
6630 Tingvoll
- Landmåler kontrollerer at justeringen kan gjennomføres som en grensejustering og melder tilbake om det er noe som mangler eller må gjøres annerledes.
- Etter at nødvendige skjema og erklæringer foreligger vil oppmålingsavdelingen kalle inn til oppmålingsforretning ute i marka.
Det sendes da et varsel til partene med 14 dagers frist. - Landmåler merker og måler de nye grensene sammen med partene under oppmålingsforretningen.
Er det stedbundne rettigheter knyttet til arealet/avgivende eiendom påvises disse av partene. - Etter oppmålingsforretningen vil det sendes ut en protokoll som skal gjenspeile oppmålingsforretningen, samt underretning om hva som er ført i matrikkelen.
Nye matrikkelbrev sendes også partene.
Det er mulighet til å klage på protokollen og det som har blitt ført i matrikkelen, her gjelder en klagefrist på 3 uker fra underretning er mottatt. - Faktura sendes rekvirent. Prisliste finner du Priser kart og oppmåling.
Ønsker du å kjøpe deler av en annen eiendom eller selge deler av din egen, kan du søke om arealoverføring.
Arealoverføring innebærer at det fradeles en del av en eiendom, og at denne delen slås sammen med en annen eiendom.
Eiendommene må ligge inntil hverandre og arealet som overføres må være sammenhengende.
Mindre justeringer mellom to eiendommer kan ofte gjøres ved grensejustering.
Hvis justeringen ikke er innenfor vilkårene for grensejustering må du gjennomføre en arealoverføring.
For mer informasjon kan du også se på kartverket, lov og forskrift:
Eierne av eiendommene som får endret grensene må rekvirere arealoverføringen sammen.
Skjer grensejusteringen mellom eiendom som er festet bort må også fester underskrive.
Fullstendig oversikt over hvem som kan rekvirere en arealoverføring:
Søknadsprosessen ved en arealoverføring består av to trinn:
- Først skal saken behandles av byggesaksavdelingen etter plan og bygningsloven.
- Saken behandles videre av oppmålingsavdelingen.
1. Lever søknad om arealoverføring og rekvisisjon av oppmålingsforretning til byggesaksavdelingen.
Begge skjema må leveres inn. Søknadsskjema finner du her:
Søknad om tillatelse til arealoverføring (bokmål)
Rekvisisjon av oppmålingsforretning
Husk at eierne av eiendommene som får endret grensene, må undertegne rekvisisjon om oppmålingsforretning sammen.
Skjer arealoverføringen mellom eiendom som er festet bort, må også fester underskrive.
Vedlegg som må følge søknaden:
- Kart som viser arealet som ønskes arealoverført. Åpne kart (geoinnsyn.no)
- Nabovarsel (dibk.no) og kvittering for at nabovarsel er sendt.
- Kreves det dispensasjon må dette også søkes om.
- Dokumentasjon på tilknytning til offentlig veg, vann, og avløp dersom dette er aktuelt.
Dersom det er private anlegg/over privat grunn må det foreligge tillatelse fra grunneier.
Ved avkjøring til offentlig veg er det behov for avkjøringstillatelse fra berørt vegmyndighet.
Ved privat avløp må det foreligge utslippstillatelse fra kommunen. - Dokumentasjon på tilstrekkelig brannslukkevann dersom dette er aktuelt.
Ta kontakt med kommunen for avklaring på tilgjengelig brannslukkevann på din eiendom. - Eventuell annen relevant dokumentasjon, for eksempel dokumentasjon på trygg byggegrunn eller erklæring for avstand til nabogrense.
2. Søknaden behandles av en saksbehandler etter plan- og bygningsloven. Behandlingstiden for slike søknader er på inntil 12 uker, med mindre søknaden oppfyller vilkårene for tre ukers saksbehandlingstid i plan- og bygningsloven § 21-7 tredje ledd.
3. Du vil videre motta faktura for saksbehandlingen av søknaden. Hva koster det?
4. Om tillatelse blir gitt får oppmålingsavdelingen melding om dette og vil ta saken videre. Priser for oppmålingstjenester.
1. Før vi kaller inn til oppmålingsforretning:
Oppmålingsavdelingen har 16 uker på å gjennomføre merking og måling av eiendommen etter at vedtaket er fattet.
Fristen på 16 uker løper ikke i vinterhalvåret eller hvis det mangler nødvendige skjema eller erklæringer.
Arealet som skal overføres skal tinglyses over på ny eier/eiendom og føres i matrikkelen.
For at oppmålingsforretningen og senere tinglysing kan finne sted, må skjema for arealoverføring, pantefrafall og nødvendige erklæringer foreligge.
- Erklæring om arealoverføring (kartverket.no).*
- Erklæring om pantefrafall fra eventuelle pantehavere på avgivereiendommen.
- Hvis det er tinglyst en urådighet over den avgivende eiendommen, må samtykke fra rettighetshaveren legges ved.
- Er det stedbundne rettigheter knyttet til arealet som skal overføres må dette klarlegges og kartfestes.
*utgår hvis hjemmelshaver er lik for begge eiendommene.
Mye av informasjonen ligger gjerne i grunnboken til eiendommen, den kan du finne på se eiendom (kartverket.no).
2. Etter at nødvendige skjema og erklæringer foreligger vil oppmålingsavdelingen kalle inn til oppmålingsforretning ute i marka.
Det sendes da et varsel til partene med 14 dagers frist.
3. Landmåler merker og måler de nye grensene sammen med partene under oppmålingsforretningen.
Er det stedbundne rettigheter knyttet til arealet/avgivende eiendom påvises disse av partene.
4. Etter oppmålingsforretningen vil det sendes ut en protokoll som skal gjenspeile oppmålingsforretningen, samt underretning om hva som er ført i matrikkelen. Arealoverføringen sendes til tinglysing.
Det er mulighet til å klage på protokollen og det som har blitt ført i matrikkelen, her gjelder en klagefrist på 3 uker fra underretning er mottatt.
5. Berørte eiendommer får tilsendt nye matrikkelbrev og grunnbokblad etter at arealoverføringen er tinglyst.
6. Du vil motta faktura fra oppmålingsavdelingen. Hva koster det?
Teksten blir oppdatert snart!
Teksten blir oppdatert snart!
Opprettelse av ny grunneiendom, arealoverføring og festegrunn fører til to tjenester/prosesser:
- Tillatelse til opprettelse av ny grunneiendom, arealoverføring (godkjenning etter plan- og bygningsloven)
- Oppmålingsforretning (grensepunktene blir merket, nye grenser registreres i Matrikkelen, eventuell tinglysing).
Slik søker du tillatelse til opprettelse av grunneiendom/arealoverføring
Dersom søknaden avviker fra kommuneplanen eller reguleringsplanen må du også søke om dispensasjon eller reguleringsendring.
Før du setter i gang med å søke må du skaffe deg situasjonskart samt en oversikt over berørte naboer. Tegn inn forslaget til nye eiendomsgrenser. Når du har tegnet dette har du en situasjonsplan som skal følge nabovarslet og søknaden til kommunen.
Naboer og gjenboere skal gis nabovarsel (skjema 5154 Nabovarsel).
Nabovarsling kan også gjøres per e-post og da med en bekreftelse fra nabo at han godtar tiltaket. Naboene skal sende sine merknader til deg, slik at du kan kommentere dem før alt sendes samlet til kommunen.
Etter at fristen på 14 dager for eventuelle nabomerknader er over, kan du sende søknaden til kommunen. Søknaden skal bestå av:
- Du skal bruke følgende skjema:
- Situasjonskart som viser forslag til nye grenser (Skriv ut kart her - IsyGISGeoInnsyn)
- Eventuelle nabomerknader med dine kommentarer (legg ved eget skriv)
- Eventuelt oversendelsesbrev med utfyllende opplysninger (legg ved eget skriv)
- Eventuelt søknad om dispensasjon fra planer, forbud mot tiltak i strandsone eller lignende (begrunnet søknad) (legg ved eget skriv).
- Eventuell Erklæring om rettighet i fast eiendom | Kartverket.no
Søknaden må være underskrevet/signert av eier (hjemmelshaver).
Saksbehandlingstid
- Saksbehandlingstid for delingssaker som ikke medfører dispensasjon skal avgjøres av kommunen innen 12 uker fra søknaden er komplett.
- Saksbehandlingstid for oppmålingsforretning er inntil 16 uker.
Oppmålingsforretning
Opprettelse av grunneiendom, arealoverføring eller opprettelse av festetomt (søknadspliktige tiltak).
Etter at søknaden er behandlet og tillatelse er gitt, kan du bruke dette skjemaet: Krav om matrikulering, herunder rekvisisjon av oppmålingsforretning .
Møter du med fullmakt ved oppmåling eller andre eiendomsendringer bruk skjema for Fullmakt.
Nødvendig dokumentasjon er listet opp i skjemaets punkt 5.
For arealoverføring er det i tillegg nødvendig med Erklæring om arealoverføring Søknadsskjema og nødvendig dokumentasjon sendes per vanlig post eller leveres i servicekontoret på kommunehuset, ikke per epost (originaldokumenter skal sendes til tinglysing).
For festetomt kan du sende Festekontrakt til kommunen eller direkte til Tinglysingen. Standard festekontrakt skal benyttes.
Klarlegging av eksisterende grenser, retting av grenser og grensejusteringer (unntatt søknadsplikt)
Ønsker du klarlegging av eksisterende grenser, retting av grenser eller grensejusteringer bruk dette skjema: Rekvisisjon av oppmålingsforretning og matrikkelføring
Nødvendig dokumentasjon er listet opp i skjemaets punkt 4.
Møter du med fullmakt ved oppmåling eller andre eiendomsendringer bruk skjema for Fullmakt.
Klarlegging av eksisterende grenser - Dokument som omtaler/etablerer grensen(e)
Ved grensejustering må naboene ha en skriftlig avtale og kan da benytte dette avtaleskjemaet (PDF, 710 kB).
Finn informasjon om en eiendom i seeiendom.no
Sammenslåing av matrikkelenheter
Dersom det er et tilleggsareal til ei tomt som fradeles, kan det være aktuelt å slå den nye enheten sammen med hovedtomta til ett gards- og bruksnummer. Sammenslåing er gratis. Følgende skjema benyttes: Krav om sammenslåing av matrikkelenheter. Ta kontakt med kommunen for mer informasjon om vilkår ved sammenslåing.
Nødvendig dokumentasjon er listet opp i Merknader under skjemaets Del 1.
Hva koster det?
Delingssaken faktureres etter gjeldende gebyrregulativ for plan- og byggesak.
Oppmåling faktureres etter gjeldene gebyrregulativ for kart og oppmåling.
Mer informasjon om tinglysing av skjøte og konsesjon.