Har du forslag til Stikk UT!-tur i 2023?

Fristen for å foreslå Stikk UT!-turer for 2023-sesongen er 1. februar 2023. Turen du forslår må ha tilgjengelig parkering og gi gjerne beskjed om hvem som eier parkeringsplassen, hvis du vet dette.

Hvis du har et turforslag, kontakt kultur- og frivillighetskoordinator Tina Fløystad innen 1. februar 2023.

Sommersesongen varer fra 1. mai til 31. oktober. Stikk UT! er Norges største turtrim med over 1,2 millioner registrerte turer i 2021! Stikk UT! er det største folkehelsetiltaket i Møre og Romsdal med nesten 50 000 deltakere (2021) og du finner Stikk UT! turmål i hele fylket, samt i Heim Kommune i Trøndelag.

Turene registreres i Stikk UT! appen eller på stikkut.no.

Inkluder disse opplysningene om turen du foreslår

• Navn på turen
  • Gradering (grønn, blå, rød eller svart). Les mer om gradering på nettsiden til Stikk UT!
  • Er turen trillevennlig? For barnevogn, rullestol og/eller sykkel?
  • Har turen tilgjengelig parkering?
  • Er det noen som bruker å rydde stien, hvis dette er nødvendig?
  • Vil du være Stikk UT!-vert for turen?

Frivillige er Stikk UT!-verter (turmålsansvarlige) for ett eller flere turmål. Det innebærer ansvar for skilting, turkasse/kodeplate og kodeklistremerke, mange hjelper også til med å lage turbeskrivelse til turmålet. Noen av de Stikk UT!-vertene er ildsjeler som allerede ivaretar for eksempel stien, gapahuken, parkeringsplassen, skogsveien eller turmålet. Idrettslag og velforeninger kan også være turmålsansvarlige, og noen av de frivillige er grunneiere. Det er Stikk UT!-kontakten i kommunen som organiserer de frivillige. Mange oppretter Stikk UT!-grupper som møtes en eller flere ganger i året.

I Tingvoll kommune er det kultur- og frivillighetskoordinatoren som er Stikk UT!-kontakt.

Disse turene var Stikk UT!-turer i 2022

• Den gamle postveien, Vågbø
  • Einset
  • Fløystadfjellet/Skarven, Straumsnes