Dovett- hva skal i vask og toalett?

Det er viktig at alle vet hva som kan skylles ned i avløpet og hva som ikke skal skylles i toalett eller vask.

Ikke bruk toalettet som søppelbøtte

Du skal ikke kaste avfall som Q-tips, våtservietter, plasthansker, tamponger/bind, kluter og lignende i toalettet. Kjøp heller en liten avfallsbøtte til badet, som du kan kaste avfallet i.

Ikke tøm fett i vask eller toalett

Det er viktig at vi ikke tømmer fett og olje i vasken eller i toalettet.

Fett og olje som kommer i vann- og avløpsnettet fører til tette rør og driftsproblemer ved avløpsrenseanlegg og avløpspumpestasjoner. Dette gjelder både private og kommunale ledninger. I verste fall kan kloakk slå tilbake i rørene og gi kjelleroversvømmelser.

Dovett: et begrep og konsept utviklet av Apeland for Oslo, Asker og Bærum.Les mer på dovett.no.

Forebyggende tiltak

Fjerning av fett i avløpsnettet og renseanlegg koster også innbyggerne i Tingvoll kommune store beløp hvert år.

For å unngå dette må innbyggere i Tingvoll kaste fett fra matlaging i restavfallet istedet for å helle det i vasken eller i toalettet. Under finner du mer informasjon om hvordan du kan kvitte deg med matfett og olje.

Flytende fettrester fra supper og gryter

Matrester som inneholder mye fett kan føre til at fettet fester seg på rørveggene. Kjøttsuppe eller fårikål er gode eksempler på dette. Hell flytende matrester over i en tom melkekartong, teip igjen toppen og kast den i restavfallet. Du kan også putte kartongen i fryseren i et døgn, slik at matrestene stivner før du kaster den i avfallet.

Fett i kasseroller etter koking av noe mat, for eksempel pinnekjøtt, stivner når det blir avkjølt. Skrap ut fettet og kast det i restavfallet. Bruk tørkepapir for å få med siste rest av
fett før du vasker kasserollen.

Store mengder matolje / frityrolje

Skal ikke helles i vasken eller do! Brukt olje kan helles over i en melkekartong eller flaskeemballasje og kastes i beholder for restavfall.

Mange heller ut oljen fra glass / bokser med fetaost og oliven i vasken. Men denne oljen er veldig bra å bruke i for eksempel salater, sauser og på poteter. Hell oljen over maten og kast den tomme emballasjen i restavfallet.

Fettrester etter steking

Fet mat som vi steker, for eksempel juleribbe, kalkun og kylling, resulterer i masse flytende fett som mange skyller ned i vasken. La stekebrett et eller stekefatet stå til det blir kaldt. Da vil fettet stivne og du kan lett skrape det av og ha det i restavfallet. Bruk tørkepapir for å få med siste rest av fett før du vasker brettet / fatet i oppvaskkummen.

Et godt råd er å bruke stekepose til slik steking, da vil alt fettet samle seg i stekeposen, og det er lett å kaste den i avfallet etter at fettet har blitt kaldt. Vil du ha sprø svor på juleribba eller kalkunen, kan du bare klippe opp stekeposen på toppen de siste minuttene av steketiden.

Fett etter baking

Baking av julebakst eller andre smultholdige bakverk, resulterer i en stor rest med matfett i kjelen. Dette fettet et stivner når det blir kaldt og det er helt utmerket til å lage meiseboller til fuglene. Hell oppi solsikkefrø, havregryn, mandler og hasselnøtter i fettet, og vips har du alle småfuglers favoritt . Hvis du heller det i en melkekartong og lar fettet stivne, kan du skjære hull i sidene og henge ut hele kartongen.

Stikk gjerne en pinne gjennom kartongen slik at fuglene har noe å sitte på.