Hva skjer?

november 2017
mationtofr
303112345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930123
45678910
Kommende hendelser
   

Referat fra årsmøtet FAU 2011

Årsmøtet ble holdt på Tingvoll barne- og ungdomsskole onsdag 02.11.11

Årsmøte i FAU onsdag 2. november 2011 kl. 18.30 – 20.00 på
Tingvoll barne- og ungdomsskole

Tilstede: 25 stk

Leder, Ivar Vågen, ønsket velkommen og redegjorde for kveldens program: Årsmøtesaker, foredrag om kosthold i barnefamilier ved Lena Nymoen og smakebiter på tradisjonell mat ved Liv Inger Mæle.

Sak 1. Godkjenning av innkalling og saksliste.
Vedtak: Årsmøtet godkjenner innkallinga og sakslista.

Sak 2. Valg av møteleder.
Vedtak: Årsmøtet velger Ivar Vågen til møteleder.

Sak 3. Valg av sekretær.
Vedtak: Årsmøtet velger Kristin Bang Gjul til sekretær for møtet.

Sak 5. Årsmelding 2010
Årsmeldinga deles ut til de fremmøtte. Ingen innsigelser eller kommentarer.
Vedtak: Årsmøtet godkjenner årsmeldinga for 2010.

Sak 6. Regnskap 2010
Regnskapet er revidert og funnet i orden av revisor Ole Morten Sørvik
Vedtak: Årsmøtet godkjenner regnskapet for 2010.

Sak 7. Valg av revisor.
FAU har ikke funnet ny revisor til årsmøtet og ber om å få tiden frem til neste møte på seg til å ordne ny revisor.
Vedtak: Årsmøtet gir FAU fullmakt til å velge ny revisor på førstkommende møte.

Sak 8. Innkomne saker.
Ingen innkomne saker.

Årsmøtet ble hevet før forsamlingen fikk forsyne seg med kaffe og te.

Lena Nymoen er utdannet ernæringsfysiolog fra Universitetet i Oslo og jobber ved BIOFORSK Økologisk. Hun holdt foredraget «Kosthold i barnefamilier» og tok for seg fakta, utfordringer og gode råd.

Lena startet med å snakke om utfordringer barnefamilier har. Den travle hverdagen og «tidsklemma» er sentral. Over 50% av familiene spiser ikke frokost sammen. Mat og helse nedprioriteres i skolen, men heldigvis ikke på Tingvoll, vel å merke! I tillegg er usunn mat lett tilgjengelig og relativt sett er mat billig i Norge. Kun 10-12% av husholdningsutgiftene våre går til mat og vi har en overflod av mat og kalorier. Hverdagen har blitt en fest. Det er ikke mange som fortsatt holder på lørdagsgodt tradisjonen. Vi spiser for mye sukker (mye søte drikker, godteri, kaker). 10 % av energien kan komme fra sukker, men i en undersøkelse viser det seg at hele 80% av energien en 13 åring får i seg kommer fra sukker! IKKE BRA! Vi spiser også for mye fett, særlig mettet fett og for lite kostfiber (lite frukt og grønt og grove kornprodukter) og vitamin D og jern (for lite fisk).

Dette usunne kostholdet gir også en økning i livsstilsykdommer og overvekt. 14, 7% av jentene og 12,8% av guttene på 9 år er overvektige og 4,7 % av jentene og 2,8 % av guttene på 9 år har utviklet fedme. I tillegg til kostholdsrelaterte faktorer (se over) spiller også arv, lavt nivå av fysisk aktivitet (for mye skjermtid), samfunnsstruktur, spesielt i byer, med mindre muligheter for fysisk utfoldelse og reklame for usunn mat inn. Negative helsekonsekvenser av overvekt er nedsatt glukosetoleranse, insulinresistens, diabetes 2, høyt blodtrykk, ugunstige fettverdier i blodet (kolesterol) og hjerte og karsykdommer.

Gode råd for et sunt kosthold:
• Økt fysisk aktivitet i hverdagen og mindre skjermtid (øk energibehovet). Vær aktiv sammen med barna.
• Energiinntaket må tilsvare behovet for energi (spis BALANSERT).
◦ Drikk mindre saft og brus. Bedre tannhelse.
◦ Spis sjeldnere godteri.
◦ Unngå for store posjoner (jfr. Mc'Donaldisering)
• Spis VARIERT slik at barnet får nok næringsstoffer for vekst og utvikling
◦ Spis mer grove brød/ kornprodukter
◦ Spis mer grønnsaker, frukt, bær. 5 om dagen! Tenk at ungene skal ha noe i denne kategorien til hvert måltid.
◦ Spis mer fisk/sjømat
◦ ta tran (fettsyrer og d-vitamin)
• Spis til faste måltider
• Voksne som gode forbilder. Foreldre som gode ROLLEMODELLER er viktig for barnas utvikling. Barna gjør som de voksne gjør og ikke alltid som de sier at de skal gjøre hvis de ikke lever slik selv. Barnet må selv få velge hvor mye det skal spise.
• Regelmessige familiemåltider med sunn mat. Mat laget fra grunnen av bedre enn ferdigmat. Server sunn mat og unngå småspising før måltidene slik at de er sultne til middagen (ikke brødskive før middag!)
• Tilstedeværelse av voksne hjemme. Fokuser på hva som er sunt for kroppen å spise for å få en frisk og sterk kropp. Gode vaner fra tidlig alder viktig.

Det er stor sannsynlighet for at ANTIOKSIDANTER bidrar til den positiv helseeffekten som frukt og grønt gir oss. Flere og flere studier indikerer dette. Det finnes mange forskjellige antioksidanter og vi har anda ikke nok kunnskap til å plukke ut de «riktige» og putte dem i en pillekapsel. Et variert kosthold må til for å få i seg alle.

Kostdebatten i media forvirrer. Det viser seg at 48% av befolkningen synes kostholdsdebatten er forvirrende og at det er behov for klare og tydelige anbefalinger. Line mener man kan stole på myndighetenes anbefalinger. De er basert på forskning og vitenskapelige undersøkelser. En av diettene som er mye i fokus for tiden er lavkarbo-dietten, men hva er det? Det er et kosthold med redusert mengde karbohydrater og mer proteiner og fett. 0-150 g karbohydrater pr dag. Det finnes forskjellig typer avhengig av hvor mange gram karbohydrater som er «tillatt» i løpet av en dag.

Mulige konsekvenser ved denne typen diett er vektnedgang (vann fra musklene), kvalme, hodepine, slapphet, man blir fortere sliten når man trener, acetonånde (dagen-derpå-ånde), benskjørhet hos voksne og redusert bendannelse hos barn, tap av muskelmasse, dårlig vekst hos barn, endringer i blodets fettverdier, økt infeksjonsrisiko, nyrestein og andre nyreproblemer. I lillegg har befolkningsstudier vist at lavkarbo basert på animalsk føde øker dødeligheten. Denne dietten passer heller ikke inn i et bærekraftig matforbruk; animalsk lavkarbodiett er miljøfiendtlig fråtsing. Denne dietten gir dobbelt så store klimagassutslipp som kostholdsrådene fra myndighetene.

Lena ga et innholdsrikt foredrag med nyttig kunnskap vi alle kan ta med oss i hverdagen.
SPIS VARIERT OG BALANSERT!

TA DERE TID TIL Å NYTE MATEN!

Liv Inger Mæle holdt et kåseri om tradisjonsmat krydret med diverse relevante historier fra livet. Denne delen er det vanskelig å skrive referat fra- denne dama må bare oppleves! Hun fikk oss alle til å le litt denne kvelden. Hun hadde med smaksprøver på sildgryn-suppe og byggryn grøt med kirsebærsaus til. Nydelig! Suppa inneholder alle næringsstoffene vi trenger, påstod hun De grønnsakene som smaker mest kutter hun i minst biter. Ikke glem bygg gryn! Da risengryna kom ble den nesten borte i kostholdet vårt. Ta den fram igjen- og det skal ihvertfall jeg gjøre, for den desserten var så god. Oppskriftene finner dere i boka «Litt tå kvart».

Ref.
Kristin Bang Gjul

Fant du det du lette etter?
   

Søk

Kontaktinformasjon

Tingvoll barne- og ungdomsskole
6630 Tingvoll
E-post : arnstein.rolland@tingvoll.komm..
Telefon
: 71533570

Galleri

Naust
Naust
Login for redigering Login for redigering