Bærekraftig kosthold

Ernæringsfysiolog Lena Lie Nymoen fra Bioforsk Økologisk holdt innlegg om bærekraftig kosthold under Tingvollkonferansen i mai 2009. Hun presenterte 10 kostholdsråd som vil bidra til god helse både for den enkelte i dag, framtidige generasjoner og for kloden. Her er de ti rådene:

Bærekraftig kosthold

- hvordan kan vi spise mer miljøvennlig

1.   Spis lavt i næringskjeden

Spis mer frukt, grønnsaker og grove kornprodukter, og mindre kjøtt. Det krever om lag 16 kilo korn for å produsere 1 kg biffkjøtt i intensiv husdyrproduksjon.

2.   Velg økologisk mat

Det brukes ofte mindre energi i økologisk enn i konvensjonell ("vanlig") produksjon. Dette er mye pga at det ikke brukes kunstgjødsel og sprøytemidler i økologisk dyrkning (det brukes mye energi i produksjonen av disse driftsmidlene). Ingen bruk av sprøytemidler er positivt for miljøet og positivt for deg.

3.   Velg lokal mat

Lokalmat krever ikke lang transport. Matvarene er ofte ferskere, og vissheten om at de er dyrket i kommunen eller regionen gir nærhet til maten. Vi må ikke undervurdere viktigheten av mattradisjoner og matkultur!

4.   Spis etter sesong

Matvarer som er i sesong krever mindre energi til lagring, de er ferskere, inneholder flere næringsstoffer, og smaker ofte bedre enn lagrede varer. De kan også ofte kjøpes lokalt.

5.   Drikk springvann

Produksjon av vann på plastflasker er utrolig energikrevende. Fyll glass eller flaske rett fra springen!

6.   Velg fisk fra bærekraftige bestander

70% av verdens fiskebestander er på randen av eller berørt av overfiske. På World Wildlife Funds hjemmesider kan du se hvilken fisk du bør spise mer av, og hvilken du bør holde deg unna.  (www.wwf.no/sjomat)

7.   Velg rettferdig produserte varer

Da er du garantert at arbeiderne som har produsert varen har gode økonomiske og sosiale forhold.

8.   Ikke spis mer enn du trenger

Det er verken bra for helsa eller miljøet!

9.   Kast så lite mat som mulig

Vi kaster mat for milliarder hvert år. Kjøp fornuftig, og ikke se deg blind på "best før"-stemplingen. Bruk sunn fornuft!

10.Begrens energiforbruket ved handling, tillaging og lagring

Transport av mat i privatbiler fra butikken og hjem medfører store utslipp av CO2. Planlegg handlingen bedre, gå eller sykle. Hjemme på kjøkkenet kan man også begrense energiforbruket ved f.eks. å justere kjøleskaptemperaturen (4 grader), tine mat i kjøleskapet og koke i færre gryter (damp grønnsakene over potetene, f.eks.).

Fant du det du lette etter?